قطعه‌ای 90هکتاری که قرار بود روزگاری به‌عنوان انگیزه جابه‌جایی به کارکنان انتقالی از کلانشهرها داده شود، حالا دست سلبریتی‌ها افتاده و آنها برای فروش آن در شبکه‌های مجازی تبلیغات می‌کنند، غافل از اینکه بخشی از این زمین همان زمان هم بخشی از پارک ملی و تالاب بوجاق بود.

سلبریتی ها به حریم و بستر تالاب ساحلی هم رحم نکردند!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، قطعه‌ای 90هکتاری که قرار بود روزگاری به‌عنوان انگیزه جابه‌جایی به کارکنان انتقالی از کلانشهرها داده شود، حالا دست سلبریتی‌ها افتاده و آنها برای فروش آن در شبکه‌های مجازی تبلیغات می‌کنند، غافل از اینکه بخشی از این زمین همان زمان هم بخشی از پارک ملی و تالاب بوجاق بود. سال87 دولت نهم اعلام کرد که حداقل 5میلیون نفر باید از تهران بیرون بروند. به همین منظور علاوه بر افزایش 20 تا 25درصد حقوق، هزینه جابه‌جایی و سفر، سالی دو بار ویزیت رایگان توسط پزشک، تسهیلات وام بانکی بابت ودیعه مسکن و خرید خودرو و دسترسی به امکانات ورزشی برخی استان‌ها قرار شد به کارمندان منتقل‌شده از تهران زمین مسکونی بدهند. این زمین در استان گیلان از جیب طبیعت و تالاب ساحلی بوجاق داده شده بود.



فروش زمین های بوجاق ممنوع است

رامین محمدیان، فعال محیط‌زیست: پارک ملی بوجاق جزو مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست است. سال87 مصوبه‌ای در دولت نهم به تصویب رسید تا براساس آن به کارکنان بخش دولتی که اصالتا گیلانی هستند و در پایتخت زندگی و کار می‌کردند برای بازگشت به گیلان، زمین مسکونی داده شود.

این مصوبه در همان سال محل بحث سازمان حفاظت محیط‌زیست، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و فعالان محیط‌زیست شد. زمین 90هکتاری‌که به این مصوبه اختصاص یافت در همان زمان هم درگیر مشکلات تغییر کاربری اراضی کشاورزی به زمین مسکونی و محل دپوی زباله بود، ولی به اسم انتقال کارکنان از پایتخت، زمین‌ها از کشاورزان گرفته و زباله‌های دپوشده جمع‌آوری شد. این زمین سال88 به بیش از 2هزار قطعه تقسیم شد و به کارکنانی که تمایل به جابه‌جایی داشتند واگذار شد. متقاضی زمین در ازای هر قطعه 3میلیون تومان به شهرداری منطقه پرداخت کرد.

در حالی که بخشی از زمین 90هکتاری در محدوده «حریم و بستر» پارک ملی خشکی- دریایی و تالاب ساحلی بوجاق قرار دارد. پس از شکایت فعالان محیط‌زیست، این طرح با جریمه شهردار وقت مسکوت ماند، اما این روزها دوباره با ورود سلبریتی‌ها به فضای مجازی ‌ جان گرفت. کارمندان دولتی ساکن تهران البته نه‌تنها محل کار و زندگی‌شان را تغییر ندادند که بیشترشان زمین واگذارشده را هم فروختند. سال1395 اما بدون طی تشریفات قانونی، سازمان وقت حفاظت محیط‌زیست بخشی از پارک ملی بوجاق را به نفع زمین 90هکتاری به اسم طرح تدقیق نقشه مناطق چهارگانه،‌ از مناطق چهارگانه خارج کرد.

البته این اقدام به تصویب شورای‌ عالی محیط‌زیست نرسیده است. اخیرا فعالان محیط‌زیست توانستند براساس قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، نقشه دقیق حدنگاری‌شده وزارت نیرو از تالاب بوجاق را به‌ دست آورند و مطمئن شدند بخشی از زمین‌های 90هکتاری در بیش از 3هکتار محدوده تالاب است. بنابراین سرمایه‌گذاری در این زمین‌ها فارغ از اینکه ساخت‌وساز غیرمجاز در حریم و بستر تالاب است، هیچ منطقی ندارد.‌



سلبریتی ها به حریم و بستر تالاب ساحلی هم رحم نکردند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha